De opleiding focust ieder jaar op een specifieke pijler. In het eerste jaar ligt de focus op het ontwikkelen van een brede visie op je eigen professionele identiteit, op hedendaagse onderwijsontwikkelingen en op de plaats van het onderwijs in de huidige samenleving. In het tweede jaar is de pijler Meesterschap waarbij studenten uitgedaagd worden hun eigen visie te vertalen naar pedagogisch-didactisch verantwoord handelen in de eigen onderwijsomgeving.
De eerste twee jaren zien we als één geheel en die leiden tot het Getuigschrift Hogere Opvoedkundige Studiën (GHOS).
Volg je verder het derde jaar, met focus op (bege)leiderschap, leidt dit tot het Diploma (DHOS).
LET OP: Het tweede jaar kan je enkel starten wanneer het eerste jaar doorlopen is.
HET PROGRAMMA TWEEDE JAAR
* Leerpsychologie
* Socio-emotionele ontwikkelingsthema's
* Motivatiepsychologie
* Hedendaagse didactiek
* Recht op goed onderwijs/zorg en ondersteuning in het onderwijs
* Lezingen/studiebezoeken
* Studiegroep
* Trajectbegeleiding (Coaching)
De trajectbegeleiding is een vast onderdeel van elk jaar. Deze begeleiding concentreert zich op de studietraject en professionele ontwikkeling van de individuele student die de opleiding volgt.
WAAR EN WANNEER
De lessen worden ingericht op de HIVSET campus Herentalsstraat 70 in Turnhout. Over het algemeen is er elke schoolweek één lesmoment voorzien op (meestal) donderdag van 18u30 tot 21u30, per uitzondering een dinsdagavond. Bezoeken in het werkveld worden ingepland in samenspraak met studenten.
Doelgroepen
Onderwijs
Programma
Datum | Titel |
---|---|
do. 4 sep.
18:30 - 21:30
|
Trajectbegeleiding
Docenten: Bart Jamine Locatie: Campus Turnhout Herentalsstraat 70, 2300 Turnhout Binnen de trajectbegeleiding willen we aandacht geven aan die verschuivingen bij jezelf en in je omgeving. Hoe verandert je kijk op onderwijs en hoe beweeg je je in de dynamiek van macht en belangen in het schoolteam. |
do. 11 sep.
18:30 - 21:30
|
Studiegroep
Docenten: Griet Severeyns Locatie: Campus Turnhout Herentalsstraat 70, 2300 Turnhout Binnen deze sessies worden de studenten begeleid in hun ontwikkeling van de portfolio die een centraal werkstuk is in hun evaluatie. Er worden 3 begeleide sessies voorzien, naast de bijeenkomsten die de studenten zelf bijkomend organiseren. |
do. 18 sep.
18:30 - 21:30
|
Sociaal-Emotionele Ontwikkelingsthema's
Docenten: Griet Severeyns Locatie: Campus Turnhout Herentalsstraat 70, 2300 Turnhout Heel wat kinderen groeien op in kwetsbare situaties waar soms ingrijpende gebeurtenissen kunnen plaatsvinden, denk maar aan emotionele of fysieke verwaarlozing, echtscheiding, verlies van een familielid, verhuizing, migratie,.... Hierdoor proberen kinderen te (over)leven met als gevolg dat ze vaak snel afgeleid en overprikkeld zijn. In deze module komen bepaalde thema’s aan bod als traumasensitief lesgeven, bespreekbaar maken van rouw en verlies in de klas, migratie, kijken achter het gedrag, inzetten op veerkracht en hulpbronnen. Dit alles vertrekkende vanuit veiligheid, vertrouwen en verbinding. |
do. 25 sep.
18:30 - 21:30
|
Recht op goed onderwijs/Zorg en ondersteuning in het onderwijs
Docenten: Guy Van Deuren Locatie: Campus Turnhout Herentalsstraat 70, 2300 Turnhout De grote diversiteit (met focus op leren) bij leerlingen, zowel in het basisonderwijs als in het secundair onderwijs, maakt dat je heel concreet je schoolorganisatie, je aanbod in de klas en je begeleiding van individuele leerlingen moet “managen”. Hoe pak je dit aan? Hoe werk je samen met partners zoals het CLB, en het Leersteuncentrum? Hoe neem je leerlingen en ouders mee in het verhaal? In deze sessies behandelen we de impact ondermeer van leer- en ontwikkelingsstoornissen, niet alleen op de leerling en zijn omgeving, maar ook op de dagelijkse werking waarbij school en leerkrachten hun rol opnemen in samenspraak met de context van de leerling en de partners CLB en Leersteuncentrum. Hoe organiseer je de zorg, de ondersteuning op school- en op leerlingniveau? Deze sessies worden mee onderbouwd vanuit de ervaringen van CLB-medewerkers en leerondersteuners. |
do. 2 okt.
18:30 - 21:30
|
Recht op goed onderwijs/Zorg en ondersteuning in het onderwijs
Docenten: Guy Van Deuren Locatie: Campus Turnhout Herentalsstraat 70, 2300 Turnhout De grote diversiteit (met focus op leren) bij leerlingen, zowel in het basisonderwijs als in het secundair onderwijs, maakt dat je heel concreet je schoolorganisatie, je aanbod in de klas en je begeleiding van individuele leerlingen moet “managen”. Hoe pak je dit aan? Hoe werk je samen met partners zoals het CLB, en het Leersteuncentrum? Hoe neem je leerlingen en ouders mee in het verhaal? In deze sessies behandelen we de impact ondermeer van leer- en ontwikkelingsstoornissen, niet alleen op de leerling en zijn omgeving, maar ook op de dagelijkse werking waarbij school en leerkrachten hun rol opnemen in samenspraak met de context van de leerling en de partners CLB en Leersteuncentrum. Hoe organiseer je de zorg, de ondersteuning op school- en op leerlingniveau? Deze sessies worden mee onderbouwd vanuit de ervaringen van CLB-medewerkers en leerondersteuners. |
di. 14 okt.
18:30 - 21:30
|
Sociaal-Emotionele Ontwikkelingsthema's
Docenten: Griet Severeyns Locatie: Campus Turnhout Herentalsstraat 70, 2300 Turnhout Heel wat kinderen groeien op in kwetsbare situaties waar soms ingrijpende gebeurtenissen kunnen plaatsvinden, denk maar aan emotionele of fysieke verwaarlozing, echtscheiding, verlies van een familielid, verhuizing, migratie,.... Hierdoor proberen kinderen te (over)leven met als gevolg dat ze vaak snel afgeleid en overprikkeld zijn. In deze module komen bepaalde thema’s aan bod als traumasensitief lesgeven, bespreekbaar maken van rouw en verlies in de klas, migratie, kijken achter het gedrag, inzetten op veerkracht en hulpbronnen. Dit alles vertrekkende vanuit veiligheid, vertrouwen en verbinding. |
do. 23 okt.
18:30 - 21:30
|
Sociaal-Emotionele Ontwikkelingsthema's
Docenten: Griet Severeyns Locatie: Campus Turnhout Herentalsstraat 70, 2300 Turnhout Heel wat kinderen groeien op in kwetsbare situaties waar soms ingrijpende gebeurtenissen kunnen plaatsvinden, denk maar aan emotionele of fysieke verwaarlozing, echtscheiding, verlies van een familielid, verhuizing, migratie,.... Hierdoor proberen kinderen te (over)leven met als gevolg dat ze vaak snel afgeleid en overprikkeld zijn. In deze module komen bepaalde thema’s aan bod als traumasensitief lesgeven, bespreekbaar maken van rouw en verlies in de klas, migratie, kijken achter het gedrag, inzetten op veerkracht en hulpbronnen. Dit alles vertrekkende vanuit veiligheid, vertrouwen en verbinding. |
di. 4 nov.
18:30 - 21:30
|
Recht op goed onderwijs/Zorg en ondersteuning in het onderwijs
Docenten: Guy Van Deuren Locatie: Campus Turnhout Herentalsstraat 70, 2300 Turnhout De grote diversiteit (met focus op leren) bij leerlingen, zowel in het basisonderwijs als in het secundair onderwijs, maakt dat je heel concreet je schoolorganisatie, je aanbod in de klas en je begeleiding van individuele leerlingen moet “managen”. Hoe pak je dit aan? Hoe werk je samen met partners zoals het CLB, en het Leersteuncentrum? Hoe neem je leerlingen en ouders mee in het verhaal? In deze sessies behandelen we de impact ondermeer van leer- en ontwikkelingsstoornissen, niet alleen op de leerling en zijn omgeving, maar ook op de dagelijkse werking waarbij school en leerkrachten hun rol opnemen in samenspraak met de context van de leerling en de partners CLB en Leersteuncentrum. Hoe organiseer je de zorg, de ondersteuning op school- en op leerlingniveau? Deze sessies worden mee onderbouwd vanuit de ervaringen van CLB-medewerkers en leerondersteuners. |
do. 6 nov.
18:30 - 21:30
|
Leerpsychologie
Docenten: Griet Severeyns Locatie: Campus Turnhout Herentalsstraat 70, 2300 Turnhout Leerpsychologie geeft je een diepgaand inzicht in hoe het brein van leerlingen werkt. Je leert de verschillende manieren waarop leerlingen informatie verwerken, opslaan en onthouden. |
do. 13 nov.
18:30 - 21:30
|
Sociaal-Emotionele Ontwikkelingsthema's
Docenten: Griet Severeyns Locatie: Campus Turnhout Herentalsstraat 70, 2300 Turnhout Heel wat kinderen groeien op in kwetsbare situaties waar soms ingrijpende gebeurtenissen kunnen plaatsvinden, denk maar aan emotionele of fysieke verwaarlozing, echtscheiding, verlies van een familielid, verhuizing, migratie,.... Hierdoor proberen kinderen te (over)leven met als gevolg dat ze vaak snel afgeleid en overprikkeld zijn. In deze module komen bepaalde thema’s aan bod als traumasensitief lesgeven, bespreekbaar maken van rouw en verlies in de klas, migratie, kijken achter het gedrag, inzetten op veerkracht en hulpbronnen. Dit alles vertrekkende vanuit veiligheid, vertrouwen en verbinding. |
do. 20 nov.
18:30 - 21:30
|
Leerpsychologie
Docenten: Griet Severeyns Locatie: Campus Turnhout Herentalsstraat 70, 2300 Turnhout Leerpsychologie geeft je een diepgaand inzicht in hoe het brein van leerlingen werkt. Je leert de verschillende manieren waarop leerlingen informatie verwerken, opslaan en onthouden. |
do. 27 nov.
18:30 - 21:30
|
Sociaal-Emotionele Ontwikkelingsthema's
Docenten: Griet Severeyns Locatie: Campus Turnhout Herentalsstraat 70, 2300 Turnhout Heel wat kinderen groeien op in kwetsbare situaties waar soms ingrijpende gebeurtenissen kunnen plaatsvinden, denk maar aan emotionele of fysieke verwaarlozing, echtscheiding, verlies van een familielid, verhuizing, migratie,.... Hierdoor proberen kinderen te (over)leven met als gevolg dat ze vaak snel afgeleid en overprikkeld zijn. In deze module komen bepaalde thema’s aan bod als traumasensitief lesgeven, bespreekbaar maken van rouw en verlies in de klas, migratie, kijken achter het gedrag, inzetten op veerkracht en hulpbronnen. Dit alles vertrekkende vanuit veiligheid, vertrouwen en verbinding. |
do. 11 dec.
18:30 - 21:30
|
Trajectbegeleiding
Docenten: Bart Jamine Locatie: Campus Turnhout Herentalsstraat 70, 2300 Turnhout Binnen de trajectbegeleiding willen we aandacht geven aan die verschuivingen bij jezelf en in je omgeving. Hoe verandert je kijk op onderwijs en hoe beweeg je je in de dynamiek van macht en belangen in het schoolteam. |
do. 18 dec.
18:30 - 21:30
|
Leerpsychologie
Docenten: Griet Severeyns Locatie: Campus Turnhout Herentalsstraat 70, 2300 Turnhout Leerpsychologie geeft je een diepgaand inzicht in hoe het brein van leerlingen werkt. Je leert de verschillende manieren waarop leerlingen informatie verwerken, opslaan en onthouden. |
do. 8 jan.
18:30 - 21:30
|
Leerpsychologie
Docenten: Griet Severeyns Locatie: Campus Turnhout Herentalsstraat 70, 2300 Turnhout Leerpsychologie geeft je een diepgaand inzicht in hoe het brein van leerlingen werkt. Je leert de verschillende manieren waarop leerlingen informatie verwerken, opslaan en onthouden. |
do. 15 jan.
18:30 - 21:30
|
Motivatiepsychologie
Docenten: Lene Smets Locatie: Campus Turnhout Herentalsstraat 70, 2300 Turnhout Soms lijkt de goesting bij de leerlingen weg te zijn. Maar wanneer er weinig motivatie is, komt er van effectief leren vaak weinig in huis. In deze module onderzoeken we hoe motivatie werkt, welke factoren de motivatie beïnvloeden en hoe je als leerkracht zowel het leerklimaat als de motivatie van je leerlingen kunt versterken. Naast theoretische inzichten, komen er ook praktische oefeningen en concrete tools aan bod om motivatie duurzamer te bevorderen in je onderwijspraktijk. Samen zoeken we hoe we van moetivatie naar motivatie kunnen gaan! Want willen we niet allemaal dat leerlingen leren en zich goed voelen? |
do. 22 jan.
18:30 - 21:30
|
Studiegroep
Docenten: Griet Severeyns Locatie: Campus Turnhout Herentalsstraat 70, 2300 Turnhout Binnen deze sessies worden de studenten begeleid in hun ontwikkeling van de portfolio die een centraal werkstuk is in hun evaluatie. Er worden 3 begeleide sessies voorzien, naast de bijeenkomsten die de studenten zelf bijkomend organiseren. |
do. 29 jan.
18:30 - 21:30
|
Motivatiepsychologie
Docenten: Lene Smets Locatie: Campus Turnhout Herentalsstraat 70, 2300 Turnhout Soms lijkt de goesting bij de leerlingen weg te zijn. Maar wanneer er weinig motivatie is, komt er van effectief leren vaak weinig in huis. In deze module onderzoeken we hoe motivatie werkt, welke factoren de motivatie beïnvloeden en hoe je als leerkracht zowel het leerklimaat als de motivatie van je leerlingen kunt versterken. Naast theoretische inzichten, komen er ook praktische oefeningen en concrete tools aan bod om motivatie duurzamer te bevorderen in je onderwijspraktijk. Samen zoeken we hoe we van moetivatie naar motivatie kunnen gaan! Want willen we niet allemaal dat leerlingen leren en zich goed voelen? |
do. 5 feb.
18:30 - 21:30
|
Motivatiepsychologie
Docenten: Lene Smets Locatie: Campus Turnhout Herentalsstraat 70, 2300 Turnhout Soms lijkt de goesting bij de leerlingen weg te zijn. Maar wanneer er weinig motivatie is, komt er van effectief leren vaak weinig in huis. In deze module onderzoeken we hoe motivatie werkt, welke factoren de motivatie beïnvloeden en hoe je als leerkracht zowel het leerklimaat als de motivatie van je leerlingen kunt versterken. Naast theoretische inzichten, komen er ook praktische oefeningen en concrete tools aan bod om motivatie duurzamer te bevorderen in je onderwijspraktijk. Samen zoeken we hoe we van moetivatie naar motivatie kunnen gaan! Want willen we niet allemaal dat leerlingen leren en zich goed voelen? |
do. 12 feb.
18:30 - 21:30
|
Trajectbegeleiding
Docenten: Bart Jamine Locatie: Campus Turnhout Herentalsstraat 70, 2300 Turnhout Binnen de trajectbegeleiding willen we aandacht geven aan die verschuivingen bij jezelf en in je omgeving. Hoe verandert je kijk op onderwijs en hoe beweeg je je in de dynamiek van macht en belangen in het schoolteam. |
do. 26 feb.
18:30 - 21:30
|
Motivatiepsychologie
Docenten: Lene Smets Locatie: Campus Turnhout Herentalsstraat 70, 2300 Turnhout Soms lijkt de goesting bij de leerlingen weg te zijn. Maar wanneer er weinig motivatie is, komt er van effectief leren vaak weinig in huis. In deze module onderzoeken we hoe motivatie werkt, welke factoren de motivatie beïnvloeden en hoe je als leerkracht zowel het leerklimaat als de motivatie van je leerlingen kunt versterken. Naast theoretische inzichten, komen er ook praktische oefeningen en concrete tools aan bod om motivatie duurzamer te bevorderen in je onderwijspraktijk. Samen zoeken we hoe we van moetivatie naar motivatie kunnen gaan! Want willen we niet allemaal dat leerlingen leren en zich goed voelen? |
do. 5 mrt.
18:30 - 21:30
|
Motivatiepsychologie
Docenten: Lene Smets Locatie: Campus Turnhout Herentalsstraat 70, 2300 Turnhout Soms lijkt de goesting bij de leerlingen weg te zijn. Maar wanneer er weinig motivatie is, komt er van effectief leren vaak weinig in huis. In deze module onderzoeken we hoe motivatie werkt, welke factoren de motivatie beïnvloeden en hoe je als leerkracht zowel het leerklimaat als de motivatie van je leerlingen kunt versterken. Naast theoretische inzichten, komen er ook praktische oefeningen en concrete tools aan bod om motivatie duurzamer te bevorderen in je onderwijspraktijk. Samen zoeken we hoe we van moetivatie naar motivatie kunnen gaan! Want willen we niet allemaal dat leerlingen leren en zich goed voelen? |
do. 12 mrt.
18:30 - 21:30
|
Hedendaagse didactiek
Docenten: Guy Van Deuren Locatie: Campus Turnhout Herentalsstraat 70, 2300 Turnhout Wereldwijde, snelle ontwikkelingen, zoals onder meer digitalisering en artificiële intelligentie, dagen het Vlaamse onderwijs uit om geregeld én passend te schakelen. De Digisprong en de toename aan digitale leermiddelen bij de educatieve uitgeverijen hebben meer en meer een invloed op de wijze waarop we in Vlaanderen ons onderwijs in de praktijk vorm geven. Daarnaast hebben wijzigende maatschappelijke verwachtingen ook een invloed op de inhoud en de functie van onderwijs in Vlaanderen. De ontwikkeling van nieuwe curricula, didactische methodieken en leermiddelen tracht aan deze evolutie passend tegemoet te komen. Nieuwe ontwikkelingsdoelen en eindtermen in basis- en secundair onderwijs vormen ook in Vlaanderen een belangrijk kader voor scholen. Leraren trachten individueel én collectief - binnen hun school - een antwoord op deze onderwijscontext te bieden. We verdiepen ons in leergebied- of vakspecifieke didactiek om de effectiviteit ervan te verhogen. We zoeken samen bedachtzaam naar een duurzame aanpak van het onderwijsleerproces om het leren van de lerenden centraal te kunnen blijven stellen. |
do. 26 mrt.
18:30 - 21:30
|
Hedendaagse didactiek
Docenten: Guy Van Deuren Locatie: Campus Turnhout Herentalsstraat 70, 2300 Turnhout Wereldwijde, snelle ontwikkelingen, zoals onder meer digitalisering en artificiële intelligentie, dagen het Vlaamse onderwijs uit om geregeld én passend te schakelen. De Digisprong en de toename aan digitale leermiddelen bij de educatieve uitgeverijen hebben meer en meer een invloed op de wijze waarop we in Vlaanderen ons onderwijs in de praktijk vorm geven. Daarnaast hebben wijzigende maatschappelijke verwachtingen ook een invloed op de inhoud en de functie van onderwijs in Vlaanderen. De ontwikkeling van nieuwe curricula, didactische methodieken en leermiddelen tracht aan deze evolutie passend tegemoet te komen. Nieuwe ontwikkelingsdoelen en eindtermen in basis- en secundair onderwijs vormen ook in Vlaanderen een belangrijk kader voor scholen. Leraren trachten individueel én collectief - binnen hun school - een antwoord op deze onderwijscontext te bieden. We verdiepen ons in leergebied- of vakspecifieke didactiek om de effectiviteit ervan te verhogen. We zoeken samen bedachtzaam naar een duurzame aanpak van het onderwijsleerproces om het leren van de lerenden centraal te kunnen blijven stellen. |
do. 2 apr.
18:30 - 21:30
|
Hedendaagse didactiek
Docenten: Guy Van Deuren Locatie: Campus Turnhout Herentalsstraat 70, 2300 Turnhout Wereldwijde, snelle ontwikkelingen, zoals onder meer digitalisering en artificiële intelligentie, dagen het Vlaamse onderwijs uit om geregeld én passend te schakelen. De Digisprong en de toename aan digitale leermiddelen bij de educatieve uitgeverijen hebben meer en meer een invloed op de wijze waarop we in Vlaanderen ons onderwijs in de praktijk vorm geven. Daarnaast hebben wijzigende maatschappelijke verwachtingen ook een invloed op de inhoud en de functie van onderwijs in Vlaanderen. De ontwikkeling van nieuwe curricula, didactische methodieken en leermiddelen tracht aan deze evolutie passend tegemoet te komen. Nieuwe ontwikkelingsdoelen en eindtermen in basis- en secundair onderwijs vormen ook in Vlaanderen een belangrijk kader voor scholen. Leraren trachten individueel én collectief - binnen hun school - een antwoord op deze onderwijscontext te bieden. We verdiepen ons in leergebied- of vakspecifieke didactiek om de effectiviteit ervan te verhogen. We zoeken samen bedachtzaam naar een duurzame aanpak van het onderwijsleerproces om het leren van de lerenden centraal te kunnen blijven stellen. |
do. 23 apr.
18:30 - 21:30
|
Trajectbegeleiding
Docenten: Bart Jamine Locatie: Campus Turnhout Herentalsstraat 70, 2300 Turnhout Binnen de trajectbegeleiding willen we aandacht geven aan die verschuivingen bij jezelf en in je omgeving. Hoe verandert je kijk op onderwijs en hoe beweeg je je in de dynamiek van macht en belangen in het schoolteam. |
do. 30 apr.
18:30 - 21:30
|
Studiegroep
Docenten: Griet Severeyns Locatie: Campus Turnhout Herentalsstraat 70, 2300 Turnhout Binnen deze sessies worden de studenten begeleid in hun ontwikkeling van de portfolio die een centraal werkstuk is in hun evaluatie. Er worden 3 begeleide sessies voorzien, naast de bijeenkomsten die de studenten zelf bijkomend organiseren. |
do. 7 mei
18:30 - 21:30
|
Hedendaagse didactiek
Docenten: Guy Van Deuren Locatie: Campus Turnhout Herentalsstraat 70, 2300 Turnhout Wereldwijde, snelle ontwikkelingen, zoals onder meer digitalisering en artificiële intelligentie, dagen het Vlaamse onderwijs uit om geregeld én passend te schakelen. De Digisprong en de toename aan digitale leermiddelen bij de educatieve uitgeverijen hebben meer en meer een invloed op de wijze waarop we in Vlaanderen ons onderwijs in de praktijk vorm geven. Daarnaast hebben wijzigende maatschappelijke verwachtingen ook een invloed op de inhoud en de functie van onderwijs in Vlaanderen. De ontwikkeling van nieuwe curricula, didactische methodieken en leermiddelen tracht aan deze evolutie passend tegemoet te komen. Nieuwe ontwikkelingsdoelen en eindtermen in basis- en secundair onderwijs vormen ook in Vlaanderen een belangrijk kader voor scholen. Leraren trachten individueel én collectief - binnen hun school - een antwoord op deze onderwijscontext te bieden. We verdiepen ons in leergebied- of vakspecifieke didactiek om de effectiviteit ervan te verhogen. We zoeken samen bedachtzaam naar een duurzame aanpak van het onderwijsleerproces om het leren van de lerenden centraal te kunnen blijven stellen. |
do. 21 mei
18:30 - 21:30
|
Hedendaagse didactiek
Docenten: Guy Van Deuren Locatie: Campus Turnhout Herentalsstraat 70, 2300 Turnhout Wereldwijde, snelle ontwikkelingen, zoals onder meer digitalisering en artificiële intelligentie, dagen het Vlaamse onderwijs uit om geregeld én passend te schakelen. De Digisprong en de toename aan digitale leermiddelen bij de educatieve uitgeverijen hebben meer en meer een invloed op de wijze waarop we in Vlaanderen ons onderwijs in de praktijk vorm geven. Daarnaast hebben wijzigende maatschappelijke verwachtingen ook een invloed op de inhoud en de functie van onderwijs in Vlaanderen. De ontwikkeling van nieuwe curricula, didactische methodieken en leermiddelen tracht aan deze evolutie passend tegemoet te komen. Nieuwe ontwikkelingsdoelen en eindtermen in basis- en secundair onderwijs vormen ook in Vlaanderen een belangrijk kader voor scholen. Leraren trachten individueel én collectief - binnen hun school - een antwoord op deze onderwijscontext te bieden. We verdiepen ons in leergebied- of vakspecifieke didactiek om de effectiviteit ervan te verhogen. We zoeken samen bedachtzaam naar een duurzame aanpak van het onderwijsleerproces om het leren van de lerenden centraal te kunnen blijven stellen. |
do. 28 mei
18:30 - 21:30
|
Recht op goed onderwijs/Zorg en ondersteuning in het onderwijs
Docenten: Guy Van Deuren Locatie: Campus Turnhout Herentalsstraat 70, 2300 Turnhout De grote diversiteit (met focus op leren) bij leerlingen, zowel in het basisonderwijs als in het secundair onderwijs, maakt dat je heel concreet je schoolorganisatie, je aanbod in de klas en je begeleiding van individuele leerlingen moet “managen”. Hoe pak je dit aan? Hoe werk je samen met partners zoals het CLB, en het Leersteuncentrum? Hoe neem je leerlingen en ouders mee in het verhaal? In deze sessies behandelen we de impact ondermeer van leer- en ontwikkelingsstoornissen, niet alleen op de leerling en zijn omgeving, maar ook op de dagelijkse werking waarbij school en leerkrachten hun rol opnemen in samenspraak met de context van de leerling en de partners CLB en Leersteuncentrum. Hoe organiseer je de zorg, de ondersteuning op school- en op leerlingniveau? Deze sessies worden mee onderbouwd vanuit de ervaringen van CLB-medewerkers en leerondersteuners. |
di. 2 jun.
18:30 - 21:30
|
Recht op goed onderwijs/Zorg en ondersteuning in het onderwijs
Docenten: Guy Van Deuren Locatie: Campus Turnhout Herentalsstraat 70, 2300 Turnhout De grote diversiteit (met focus op leren) bij leerlingen, zowel in het basisonderwijs als in het secundair onderwijs, maakt dat je heel concreet je schoolorganisatie, je aanbod in de klas en je begeleiding van individuele leerlingen moet “managen”. Hoe pak je dit aan? Hoe werk je samen met partners zoals het CLB, en het Leersteuncentrum? Hoe neem je leerlingen en ouders mee in het verhaal? In deze sessies behandelen we de impact ondermeer van leer- en ontwikkelingsstoornissen, niet alleen op de leerling en zijn omgeving, maar ook op de dagelijkse werking waarbij school en leerkrachten hun rol opnemen in samenspraak met de context van de leerling en de partners CLB en Leersteuncentrum. Hoe organiseer je de zorg, de ondersteuning op school- en op leerlingniveau? Deze sessies worden mee onderbouwd vanuit de ervaringen van CLB-medewerkers en leerondersteuners. |
do. 4 jun.
18:30 - 21:30
|
Recht op goed onderwijs/Zorg en ondersteuning in het onderwijs
Docenten: Guy Van Deuren Locatie: Campus Turnhout Herentalsstraat 70, 2300 Turnhout De grote diversiteit (met focus op leren) bij leerlingen, zowel in het basisonderwijs als in het secundair onderwijs, maakt dat je heel concreet je schoolorganisatie, je aanbod in de klas en je begeleiding van individuele leerlingen moet “managen”. Hoe pak je dit aan? Hoe werk je samen met partners zoals het CLB, en het Leersteuncentrum? Hoe neem je leerlingen en ouders mee in het verhaal? In deze sessies behandelen we de impact ondermeer van leer- en ontwikkelingsstoornissen, niet alleen op de leerling en zijn omgeving, maar ook op de dagelijkse werking waarbij school en leerkrachten hun rol opnemen in samenspraak met de context van de leerling en de partners CLB en Leersteuncentrum. Hoe organiseer je de zorg, de ondersteuning op school- en op leerlingniveau? Deze sessies worden mee onderbouwd vanuit de ervaringen van CLB-medewerkers en leerondersteuners. |
do. 18 jun.
18:30 - 21:30
|
Evaluatie: Voorstelling portfolio's
Docenten: Griet Severeyns, Guy Van Deuren Locatie: Campus Turnhout Herentalsstraat 70, 2300 Turnhout |
Aantal deelnemers
Er kunnen 25 personen deelnemen.
Kostprijs
€750,00
Studenten krijgen 30% korting op vertoon van de studentenkaart.
Getuigschrift na afloop
Cursisten die de opleiding beëindigen conform de afspraken ontvangen een getuigschrift van het Vormingscentrum.
Meer weten?
Contacteer Guy Van Deuren op guyvandeuren@telenet.be.
Bijlagen
Op maat
Ben je op zoek naar een vorming zoals deze op maat van je team of organisatie? We bepalen samen de inhoud, de aanpak, het tijdstip en de locatie.
Lees meer over ons aanbod op maat en neem contact op om je ideeën samen te overlopen.