Vele scholen geven aan met de handen in het haar te zitten wat betreft het gedrag van kinderen en jongeren. Straffen en uitsluiting is niet altijd het antwoord. En toch daagt het scholen en leerkrachten uit. Het maakt je machteloos of is dat niet nodig?
Laten we gaan voor hard/hart onderwijs: Onderwijs dat duidelijk is en tegelijkertijd warm en veilig voor elk kind. Hoe vertalen we dat naar de praktijk? Met deze studiedag hopen we jullie want antwoorden te geven om de taal van moeilijk gedrag beter te begrijpen alsook te hanteren!
Deze studiedag is voor onderwijzers die werken voor SECUNDAIR ONDERWIJS.
Wie inschrijft voor 1 juli 2025 maakt kans op een boekenpakket twv €50!
Indien je er niet de ganse dag bij kan zijn, bieden we ook de mogelijkheid aan om in te schrijven voor enkel de voor- of namiddag.
SECUNDAIR ONDERWIJS
- Studiedag - secundair onderwijs - hele dag
- Studiedag - secundair onderwijs - enkel voormiddag
- Studiedag - secundair onderwijs - enkel namiddag
Doelgroepen
Onderwijs
Programma
Datum | Titel |
---|---|
vr. 26 sep.
|
|
09:00 - 12:00
|
Leren met het puberbrein: executieve functies en neurodiversiteit in de klaspraktijk- Tess Roggeman
(keuzesessie)
Waarom lijkt die ene leerling alles te vergeten? Waarom geraakt je les niet tot bij hen, zelfs al doe je alles “juist”? In deze interactieve workshop duiken we in het puberbrein en ontdekken we hoe executieve vaardigheden zoals plannen, aandacht houden en impulsen beheersen cruciaal zijn bij leren. Je krijgt een heldere kijk op wat pubers écht nodig hebben om tot leren te komen en wat jij vandaag al kan doen om dat te ondersteunen. Daarnaast verkennen we het concept neurodiversiteit: hoe kunnen we leerlingen met o.a. AD(H)D of ASS beter begrijpen én ondersteunen binnen de klascontext? De sessie biedt concrete werkvormen, tips en technieken die je meteen kan toepassen in jouw lespraktijk, met ruimte voor interactie en ervaringsuitwisseling. Tess Roggeman heeft een eigen praktijk als leer- en onderwijscoach, met specifieke expertise in AD(H)D en hoogbegaafdheid. In haar rol biedt ze ondersteuning aan jongeren en volwassenen, evenals aan hun ouders. Bovendien werkt ze als pedagogisch begeleider bij de Pedagogische Cel van het Provinciaal onderwijs Antwerpen waar ze leerkrachten en directies van secundaire scholen adviseert in hun dagelijkse werking. |
Onderwijsdilemma's: probleemgedrag structureel benaderen
(keuzesessie)
In deze sessie gaan we op zoek naar de onderliggende redenen voor probleemgedrag bij jongeren. Heel wat jongeren haken af omdat ze school niet zinvol vinden of omdat ze zich niet thuis voelen op school. De workshop onderwijsdilemma’s legt concrete casussen uit scholen op tafel en laat vervolgens verschillende stemmen aan het woord. Zo worden verschillende perspectieven op thema’s als autoriteit, inclusie en het doel van een school belicht. Ook jij wordt uitgedaagd om je eigen visie en die van jouw school scherp te stellen. Leen Alaerts, Lerarenopleider & praktijkonderzoeker UCLL |
|
De klassenraad: arena of vredesmissie? Naar objectieve klassenraden met inzichten uit de sociale psychologie- Inge Van Bogaert
(keuzesessie)
Deelnemen aan klassenraden op een objectieve manier, rekening houdend met de leerzorgnoden van leerlingen, is niet altijd eenvoudig. En zeker niet wanneer er sterke persoonlijkheden of persoonlijke agenda’s meespelen. Inge Van Bogaert is een ervaren gedragswetenschapper en jongerencoach (hoogbegaafdheidspraktijk Mind@Domus), senior teacher en was jarenlang leerlingbegeleider in drie graden met doorstroomfinaliteit. |
|
Ik kies twee korte workshops (keuzesessie) | |
09:00 - 10:30
|
Een positieve vibe in je team - Elke Leemans
(keuzesessie)
Soms is het moeilijk om een vergadering goed van start te laten gaan, omdat collega’s nog wat willen ventileren over gebeurtenissen in de klas. Soms kom je de koffiekamer binnen, en merk je dat er een negatieve spiraal zit in de verhalen die verteld worden … Wil jij dit ook graag ombuigen? Er zijn enkele oefeningen of tussenkomsten mogelijk om de sfeer weer positief te krijgen. Elke Leemans, bachelor psychologie, heeft een grote interesse voor groeigericht denken en leren, en interculturele communicatie. Elke geeft voornamelijk communicatieve training in organisaties over uiteenlopende onderwerpen (communicatie, diversiteit, groeigericht denken en motivatie). |
Ik kies een lange workshop (keuzesessie) | |
Time in: Time to check in - Karen Segers en Anthe Wijnen
(keuzesessie)
Time In is een project dat we 2 schooljaren geleden hebben opgestart om jongeren die niet meer naar school gaan, waar schooluitval dreigt of die kampen met psychische problemen te ondersteunen. Hoe we deze ondersteuning aanpakken op verschillende niveaus hoor je in deze workshop. We nemen je ook mee in enkele methodieken die we gebruiken om de jongeren te begeleiden om weer dichterbij zichzelf te komen, om te leren omgaan met hun angsten en om hun plek op school en in de maatschappij weer in te nemen. Wij zijn Anthe Wijnen en Karen Segers. Beiden therapeuten met een hart voor jongeren. Anthe heeft een therapiepraktijk waar ze jongeren en volwassenen begeleidt. Karen geeft natuurtherapie en begeleidt groepen rond communicatie, conflict en omgaan met stress. |
|
10:30 - 12:00
|
Conflict en polarisering: van probleem naar leerkans - Maarten Van Alstein
(keuzesessie)
Leerkrachten worden regelmatig geconfronteerd met moeilijke situaties. Leerlingen doen een polariserende uitspraak, ze gaan in conflict of contesteren bepaalde leerstof. Hoe kunnen leerkrachten daar op een open en constructieve manier mee omgaan? Waarom is het belangrijk dat ze dat doen? Aan de hand van concrete actieschema’s en enkele theoretische inzichten onderzoeken we hoe we van conflict en polarisering een leerkans kunnen maken. Maarten Van Alstein is historicus en vredesonderzoeker. Als senior onderzoeker bij het Vlaams Vredesinstituut, een wetenschappelijke instelling bij het Vlaams Parlement, doet Maarten onderzoek naar conflicttransformatie, geschiedenisonderwijs en vredespedagogie. In 2024 verscheen Geweld. Een geschiedenis van het moderne Europa (Ertsberg). |
Ik kies een lange workshop (keuzesessie) | |
12:00 - 12:45
|
Ik lunch mee (keuzesessie) |
Ik lunch niet mee (keuzesessie) | |
12:45 - 15:45
|
De taal van moeilijk gedrag leren begrijpen en hanteren.
(keuzesessie)
Leerlingen die moeilijk gedrag stellen, communiceren met ons. Ze doen dit op een vreemde, soms zelfs grensoverschrijdende manier, maar ze praten met ons. We verdiepen ons dus maar beter in de Taal van Moeilijk Gedrag en focussen hierbij in het bijzonder op complexe uitdagingen, klassen en casussen. We gaan op zoek naar de universele spelregels van gedrag om preventief alsook curatief doordacht te werk te kunnen gaan. We integreren bestaande kaders (zoals 4-laden, Herstelgericht werken, Niewue Autoriteit,...) en kijken tegelijkertijd waar aanvullingen nodig zijn. Dit omdat heel wat van deze kaders ontegensprekelijk waardevolle elementen bevatten. Echter tonen ze zich meermaals voornamelijk werkzaam bij leerlingen die voldoende comfortabel ontwikkelen terwijl een toenemende groep leerlingen om een nog bredere kijk vraagt. Binnen deze zoektoch vertrekken we steeds vanuit zorg naar leerlingen én leerkrachten. Met als kompas datgene wat 'pedalogisch' is. Katelijne Van Lommel is kinder- en jeugdpsychologe. Door haar verankering in de kinderpsychiatrie, het buitengewoon, gewoon en hoger onderwijs kon ze zich uitgebreid specialiseren in de materie van moeilijk gedrag. |
Ik volg de lezing niet (keuzesessie) |
Locatie
Duurtijd
1 dagen
Aantal deelnemers
Er kunnen 120 personen deelnemen.
Kostprijs
€90,00
Studenten krijgen 30% korting op vertoon van de studentenkaart.
Aanwezigheidsattest
Na de vorming ontvang je een attest van aanwezigheid.
Meer weten?
Contacteer Team Diversiteit op vormingscentrum-diversiteit@hivset.be.
Bijlagen
Op maat
Ben je op zoek naar een vorming zoals deze op maat van je team of organisatie? We bepalen samen de inhoud, de aanpak, het tijdstip en de locatie.
Lees meer over ons aanbod op maat en neem contact op om je ideeën samen te overlopen.