Neurodiverse breinen in in je klaslokaal (Webinar-reeks)

In het onderwijs komen we dagelijks in contact met unieke breinen, elk met hun eigen manier van denken, leren en beleven. Neurodiversiteit is bedoeld om de variaties van het menselijk brein aan te duiden. Tijdens deze maand willen we samen ontdekken hoe we die diversiteit kunnen erkennen en hoe we passend en ondersteunend kunnen werken in een klascontext. 

Wat mag je verwachten?
Elke week duiken we in een ander aspect van neurodiversiteit: van autisme en ADHD tot hoogsensitiviteit en hoogbegaafdheid. Experts en ervaringsdeskundigen delen inzichten, praktische tips en verhalen die raken.

Waarom deelnemen?

  • Het verbreed je kennis over neurodiversiteit
  • Ontvang concrete handvatten voor je klaspraktijk
  • Versterk je inclusieve mindset

Ik schrijf me in

Doelgroepen

Onderwijs en begeleiders van kinderen

Programma

Datum Titel
ma. 23 feb.
19:00 - 20:30
Hoe creëer je een leeromgeving waarin élke leerling kan groeien - ASS - Tine Verwulgen
Docenten: Tine Verwulgen
Online webinar

Hoe creëer je een leeromgeving waarin élke leerling kan groeien, ook leerlingen met een autismespectrumstoornis of vergelijkbare barrières?
In deze interactieve webinar ontdek je hoe je redelijke aanpassingen kunt inzetten die niet alleen werken voor specifieke leerlingen, maar ook je hele klasgroep versterken.

We gaan in op:

  • Wat je moet aanpakken om drempels weg te nemen.
  • Hoe je deze aanpassingen vertaalt naar jouw praktijk, zonder extra werkdruk.
  • Het verbreden van aanpassingen: wat werkt voor één leerling, werkt vaak voor velen.

Laat je inspireren door concrete voorbeelden en praktische tips die jouw onderwijs inclusiever én krachtiger maken.
Samen bouwen we aan een klas waarin diversiteit een troef is.

Wie is Tine Verwulgen?
Ik ben Tine Verwulgen, opgeleid als kleuterleerkracht en mijn passie voor inclusief onderwijs bracht me al snel naar het buitengewoon onderwijs.
Daar deed ik waardevolle ervaring op met leerlingen met een ontwikkelingsachterstand en een autismespectrumstoornis.
Later begeleidde ik als GON-begeleider type 9 leerlingen in het gewoon onderwijs, en vandaag werk ik als coördinator van een leersteuncentrum.

Wat mij drijft? Het geloof dat onderwijs voor álle leerlingen mogelijk is.
Dat pad is uitdagend, maar tegelijk inspirerend: telkens opnieuw ontdek ik kansen en krachten – bij leerlingen, leerkrachten en in het systeem.
Mijn missie is om samen te zoeken naar oplossingen die werken in de praktijk, zodat diversiteit een troef wordt in elke klas.

 

di. 3 mrt.
19:00 - 20:30
ADHD in actie: snelle inzichten & praktische tools - Tess Roggeman
Docenten: Griet Severeyns
Online webinar

Wil je meteen toepasbare handvatten krijgen om leerlingen met ADHD beter te ondersteunen in je klas? Tijdens dit webinar krijg je een helder overzicht van wat ADHD betekent in het leren, denken en doen van jongeren én ontdek je krachtige tools die je als onderwijsprofessional onmiddellijk kan inzetten.

In dit webinar zoomen we in op:

  • Hoe ADHD het leren, gedrag en sociaal functioneren beïnvloedt.
  • Wat jongeren écht nodig hebben om tot leren te komen.
  • Concreet toepasbare strategieën voor focus, organisatie, werkhouding en prikkelregulatie.
  • Effectieve aanpassingen die jij morgen al kan uitproberen.
  • Heldere voorbeelden uit de praktijk

We verbinden recente inzichten uit onderzoek met de realiteit van de klasvloer, zodat je niet alleen begrijpt wat werkt, maar vooral hoe je het inzet.

Voor wie?

Zorgcoördinatoren, leerlingenbegeleiders, ondersteuners, directies, CLB-medewerkers, leerkrachten en iedereen die zijn expertise rond ADHD wil versterken.

Begeleiding

Het webinar wordt verzorgd door Tess Roggeman, ADHD-coach en pedagogisch adviseur binnen het Provinciaal Onderwijs Antwerpen. Ze combineert wetenschappelijke inzichten met jarenlange praktijkervaring in het begeleiden van jongeren, ouders en schoolteams rond ADHD, neurodiversiteit en leren.

wo. 11 mrt.
19:00 - 20:30
Hoogbegaafdheid, een gave of een last? - Anke Beerten
Docenten: Elke Leemans
Online webinar

Hoogbegaafde leerlingen in onze klas stellen ons vaak voor een uitdaging. Heel wat onder hen verlaat de school immers zonder diploma en of ze vallen uit. Ze kampen wel eens met faalangst, black-outs, een fixed mindset , kunnen precies niet studeren en plannen of hun resultaten zijn niet goed. In de klas is hun gedrag regelmatig niet wat we van verstandige leerlingen verwachten.

We proberen je in deze vorming meer inzicht te doen krijgen in

  • de ontwikkeling en het functioneren van hoogbegaafde leerlingen;
  • hoe je ze kan herkennen en waarom ze het ondanks hun hoge iq en sterktes toch vaak zo moeilijk hebben om tot prestaties te komen;
  • hoe faalangst, hun mindset en hun executieve functies hen tegenwerken;
  • hoe je hier in de klas mee kan omgaan om hen te helpen.

ANKE BEERTEN geeft 25 jaar les in zowel lagere school als het secundair. De groep hoogbegaafden, of cognitief sterk functionerenden zoals ze nu worden genoemd, hebben een 20-tal jaar geleden m'n hart veroverd door een jongetje in m'n klas in het derde leerjaar. Na gesprekken met de ouders bleek dat hij helemaal schoolmoe was omdat hij niet het gevoel had dat hij iets leerde op school. Het zaadje was geplant! Op alle mogelijke manieren heb ik me verdiept en bijgeschoold. Met deze kennis bouwden we een werking uit op schoolniveau gericht op deze leerlingen zodat school ook voor hen een fijne plaats kan zijn waar ze kunnen bijleren.

In 2010 en 2012 hebben wij ons gezin uitgebreid met een zoon en dochter die, raar maar waar, na testing hoogbegaafd bleken te zijn. Daarnaast hebben ze allebei ook nog andere diagnoses die het er allemaal niet eenvoudiger op maken in een schoolse context. Omdat we merkten dat aangepaste begeleiding, voldoende kennis van hoogbegaafdheid in de buurt ontbrak, opende ik in samenspraak met m'n kinderen enkele jaren geleden een eigen praktijk. Ik wilde andere ouders en kinderen de moeilijkheden en zorgen besparen die we zelf hebben ondervonden in de zoektocht naar de juiste hulp en begeleiding. 
 
In deze vorming heb ik het voordeel dat ik in de rol kan kruipen van zowel begeleider met wetenschappelijk onderbouwde achtergronden opleiding, ouder van 2 hoogbegaafde kinderen, én in de rol van leerkracht die het schoolse systeem kent.
ma. 16 mrt.
19:00 - 20:30
Ontdek 10 kernbehoeften van hoogesensitieve leerlingen in je klas - Bieke Geenen
Docenten: Griet Severeyns
Online webinar

Hoogsensitieve kinderen worden vaak beschreven als ideale leerlingen. De lasten die ze door hun hoogsensitiviteit ervaren, zijn in de klas vaak onzichtbaar. Toch voelt schoolgaan voor deze kinderen vaak als ‘overleven’. Door het extern gerichte hoogsensitieve brein gedragen ze zich als een ware kameleon.

Deze kinderen willen niemand tot last zijn, leggen de lat voor zichzelf heel hoog en proberen krampachtig recht blijven in een tsunami van alom aanwezige prikkels. Thuis ontploft dan vaak de bom.

Tijdens dit webinar vertelt Bieke Geenen welke 10 kernbehoeften er schuilen onder dat ‘kameleonhuidje’. Een openbaring voor alle professionals, die nadien het verschil kunnen maken voor deze kinderen.

Bieke Geenen is ervaringsdeskundige en auteur van onder andere 'Hoogsensitief ouderschap' en 'Hoogsensitief, wat echt werkt bij kinderen die hoogsensitief zijn.' 

Duurtijd

9 uren

Aantal deelnemers

Er kunnen 100 personen deelnemen.

Kostprijs

€110,00

Studenten krijgen 30% korting op vertoon van de studentenkaart.

Aanwezigheidsattest

Na de vorming ontvang je een attest van aanwezigheid.

Meer weten?

Contacteer Griet Severeyns op grietsevereyns@hotmail.com.

Bijlagen

Op maat

Ben je op zoek naar een vorming zoals deze op maat van je team of organisatie? We bepalen samen de inhoud, de aanpak, het tijdstip en de locatie.

Lees meer over ons aanbod op maat en neem contact op om je ideeën samen te overlopen.

Ik schrijf me in

Wilt u meer informatie? Heeft u vragen?