Iedereen aan boord?! in het onderwijs

In deze tijd van veranderingen en uitdagingen ervaren we soms woelig water. Dit keer gaan we niet op onderzoek naar oorzaken van dit woelige water maar ligt de focus echter hoe wij in onderwijs dit woelige water moeten bevaren. Vandaag nodigen we je uit om met ons aan boord te stappen. Samen ontdekken we hoe we onze koers kunnen hervinden, het roer kunnen omgooien en vergaren we waardevolle vaartips.

Net zoals een ervaren kapitein die de golven trotseert, zullen we tijdens deze dag nieuwe inzichten en strategieën ontdekken om met de uitdagingen van het moderne onderwijs om te gaan. Of je nu op zoek bent naar manieren om je lesmethoden te vernieuwen, effectiever om te gaan met diversiteit in de klas, of gewoonweg inspiratie nodig hebt om je passie voor het onderwijs levendig te houden, dan biedt deze studiedag een scala aan mogelijkheden.

We gaan je in de watten leggen en verzekeren je deze dag warme ontmoetingen, boeiende sprekers, een gevulde goodiebag, een heerlijke lunch...

 

Door een samenwerking met Stad Turnhout, kunnen scholen uit Turnhout inschrijven met een korting. Je schrijft dan in het vakje van Bestelbon 'DoorElkaar'. Korting lukt enkel als de werkgever betaalt.

 

Ik schrijf me in

Doelgroepen

Onderwijs

Programma

Datum Titel
di. 22 okt.
08:30 - 09:00
Ontvangst met koffie
09:00 - 10:30
Plenair gedeelte met Carl Snoecx en Christos Pistolas

Op weg naar een school zonder angst
Carl Snoecx neemt ons mee in een verhaal dat we niet bang hoeven te zijn voor het woelige water. Een wereld waarin jonge mensen vrij zijn van vrees is voor onderwijs een na te streven ideaal. Op dit moment gaan we vaak de tegengestelde richting uit. Samenleving en school worden gedomineerd door angst en wanhoop. In de lezing gaan we na welke wegen leraren en leiders kunnen gaan om schrik  te overwinnen  en samen met hun  leerlingen een hoopvolle weg in te slaan.

Carl Snoecx,  al jarenlang gepassioneerd door goed onderwijs en de relatie tussen school en samenleving.  Leraar, directeur, pedagogisch adviseur, voorzitter van Katholiek Onderwijs bisdom Antwerpen en bestuurder Karel de Grote hogeschool. Auteur van ‘Hoop doet leren’ en ‘Scholen die naar de sterren reiken’.

Tijd voor nieuw schoolbeleid
Christos Pistolas, directeur Campus Hast

Christos maakt de vertaling naar een concrete schoolpraktijk.

 

10:30 - 10:45
Pauze - verplaatsing naar workshop
10:45 - 12:45
Hoe krijg ik mijn leerling onder invloed? (Tim Cools) (keuzesessie)

In deze sessie laat Tim je kennismaken met de complexiteit van verslaving en welke aspecten daarin kunnen meespelen, met de bedoeling de dynamieken die hierin meespelen beter te begrijpen. We staan uitgebreid stil bij de software die alles aanstuurt, de hersenen en hoe verslavingskwetsbaarheid zich daarin kan nestelen. Verder staan we even stil bij een aantal voorkomende middelen, gamen, maatschappelijke tendensen, en nog wat zaken die je volgens mij als leerkracht over verslaving moet weten ... om daarna te bekijken wat beginnende insteken kunnen zijn om als leerkracht met je klas / leerling over dit thema te spreken.

Tim Cools, 50 jaar, 3 kinderen en meer dan 25 jaar werkzaam in verschillende contexten binnen verslavingszorg. Met een professionele passie tracht hij zowel op vlak van preventie als therapie mensen inzicht te geven in wat verslaving is en hoe we daar ook zorgend kunnen naar kijken.  

Doelgroep: secundair onderwijs, directies, leerondersteuners

 

Wit en wakker. Wat kunnen witte mensen betekenen in deze samenleving (Meike Vroom) (keuzesessie)

Een proevertje van hoe je anders kan omgaan met uitsluiting en hoe dit functioneert in de wereld waarin we leven. Ik als witte mens heb hierin ook een verantwoordelijkheid op te nemen. Voor mij is het tijd voor lastige gesprekken onder witte mensen, gesprekken die leiden tot begrip, empathie en open dialoog. Die gesprekken zijn uitdagend, niet gezellig, maar heel boeiend. En juist hierdoor kunnen we terug verbinding maken, kennis ontwikkelen en misverstanden uit de weg ruimen.

Meike is van huis uit een bedrijfskundige die jarenlang werkervaring heeft opgedaan in de wereld (Azië, Midden Oosten en Europa), die zich in 2012 heeft omgeschoold via psychologisch consulent, psychotherapeut en freelance trainer (oa. Via Hummus). Binnen de opleiding toegepaste psychologie is ze verantwoordelijk voor het vak diversiteit voor alle (400) 2e jaarsstudenten en trekt Meike mee het postgraduaat interculturele hulpverlening. Ook mag ze zich als anker diversiteit binnen de opleiding bemoeien met allerlei zaken rondom inclusie, zoals genderneutrale toiletten, uitwerken van visie op inclusie en opleidingen voor collega’s et cetera.

Doelgroep: witte leerkrachten lager, secundair onderwijs, witte directies, witte leerondersteuners,...

Levensbeschouwelijke diversiteit in het onderwijs (Kautar Oulad El Haj) (keuzesessie)

Deze workshop zal ingaan op levensbeschouwelijke diversiteit in het onderwijs, met een focus op de islam. Onze samenleving wordt vandaag gekenmerkt door een prachtige mix van persoonlijkheden maar ook levensbeschouwingen. Hoe gaan we met elkaar om wanneer we kampen met onbegrip en spanningen? Wat is er nodig om bepaalde culturele en religieuze referentiekaders te begrijpen, en hoe verhoudt de leerkracht zich tot de kwetsbaarheden in de samenleving vandaag? Al deze vragen proberen we te beantwoorden in deze workshop en we proberen concrete handvatten te bieden op basis van persoonlijke casussen en veelvoorkomende thema's.

Kautar is leerkracht Islamitische godsdienst en heeft een academische achtergrond in de pedagogische onderwijswetenschappen. Vanuit haar theologische discipline probeert ze aan de slag te gaan met maatschappelijke kwetsbaarheden, dit in combinatie met een sociologische en pedagogische benadering. Ze is verbonden aan het Netwerk Islamexperten waar vooral wordt ingezet op het positief samenleven in een superdiverse samenleving. 

Doelgroep: leerkrachten secundair, lager onderwijs, leerondersteuners, directie

 

Bruggen slaan tussen ouders en school. (Robine Cnaeps) (keuzesessie)

Sterk partnerschap tussen ouders en school is een ‘must’ om te komen tot krachtig onderwijs.’

Met deze eerste stelling starten we de workshop. Wat is er nodig om samen een sterk partnerschap op te bouwen? Welke drempels ervaren we en hoe gaan we hiermee om?

Communicatie is een cruciale factor in sterk partnerschap. Communicatie is alles. Maar bereiken wij met onze communicatie elke ouder? Hoe gaan we om met weerstand bij onszelf, collega’s en ouders? Met deze en jullie vragen gaan we aan de slag. We maken van drempels hefbomen om zo samen tot krachtig onderwijs te komen. Neem alvast je smartphone mee.

Robine Cnaeps heeft een grote liefde voor het onderwijs en het ontdekken van de wereld.  Ze werkt als brugfiguur basisonderwijs voor het Welzijnsonthaal in Turnhout. Je kan haar vinden in de basisscholen van het Heilig Graf. 
Ze slaat de brug tussen gezinnen, de school, organisaties en hulpverlening in onze stad. 
Een mooie uitdaging! 

Doelgroep: leerkrachten lager onderwijs, secundair onderwijs, leerondersteuners, directie...

Pro-actieve cirkels en Leef! - een noodzakelijk lespakket op school (Michelle Denier) (keuzesessie)

Leef! is een vak op onze school. Leef! stelt de leerling centraal. Leef! gaat over emoties, stress, veerkracht, mindset, geluk en ongeluk,... Leef! is noodzakelijk. Want, zo blijkt uit onderzoek, als je samen praat en oefent over en met deze thema's dan stijgt het welbevinden. En daar wordt iedereen beter van. 
Al verschillende jaren werkt CDO Geel met pro-actieve cirkels. Deze methode is een manier om met elkaar te verbinden waarbij leerlingen leren naar elkaar te luisteren, zelf iets te brengen over zichzelf,...

In deze workshop leert Michelle hoe je een pro-actieve cirkel doet en neemt ze je mee in wat het vak Leef! betekent voor haar leerlingen, voor haarzelf als leerkracht en wat de meerwaarde is om in te zetten op socio emotionele vaardigheden met jongeren.

Michelle Denier. Leerkracht algemene vorming, workshop begeleider en coördinator aanloopfase CDO Geel.

Doelgroep: secundair onderwijs, directies, leerondersteuners

 

Geen revolutie, wel evolutie in het team. (Steve Pouillon) (keuzesessie)
Met je team terug naar de basis
Hoe kan je omgaan met de steeds groter wordende verschillen tussen leerlingen? Steve pleit alvast voor een evolutie en geen revolutie. Via kleine stappen en ingrepen op stap gaan met een team om op een haalbare manier om te gaan die verschillen. Geen revolutionaire nieuwe ideeën, maar beter worden in de basis en dat wat goed was.
 
Steve Pouillon, directeur basisschool Heilig Graf Apostoliekenstraat 
 
Doelgroep: directies, leerondersteuners

 

Hoe leerlingen beter ondersteunen na racisme-ervaringen? (Birsen Taspinar) (keuzesessie)

Racisme is aanwezig binnen schoolmuren. We weten niet altijd hoe je hierbij best kan reageren.
Het EHBO-tool-racisme toolkit biedt ons een korte en krachtige interventie-middel om in een racisme-context professioneel te handelen als leerkracht en hulpverlener.

Birsen Taspinar is klinisch psychologe en antropologe van opleiding. Omdat zij van oordeel is dat psychologie niet zonder culturele betekenissystemen beschouwd kan worden, studeerde ze daarna sociale en culturele antropologie. Ze werkt vaak in de transculturele context en ze heeft een jarenlange ervaring met de psychosociale begeleiding van mensen die te maken krijgen met racisme. In haar dagelijkse werk als therapeute ziet ze hoe migratie zowel verrijkend als verwoestend kan werken in het leven van mensen. 

Doelgroep: leerkrachten lager onderwijs, secundair onderwijs, directies, leerondersteuners,...

Jezelf ontstressen in vijf minuten. (keuzesessie)

Jessica is collega van Marina Riemslagh, oprichter van 'live the connection' en auteur van het boek 'jezelf ontstressen in 5 minuten'

Ze ontwikkelde een methode om snel met stress om te gaan. Door middel van nieuwe breinkennis kan je stress opheffen in plaats van ermee te leren omgaan. Dit is een baanbrekend boek dat het eigen onderzoek van auteur Marina Riemslagh combineert met actuele, wetenschappelijke inzichten, verwoord in eenvoudige, toegankelijke taal.

Deze methode is goed voor leraren , maar ook voor de leerlingen.

Doelgroep: leerkrachten secundair, lager onderwijs, leerondersteuners, directie

 

Keuze: bio tensegriteit, verbinden met jezelf (Kris Melis) VOLZET (keuzesessie)
13:00 - 13:50
Lunch
13:50 - 15:50
EFT tapping als tool in de klas (Lieve Lenaerts) (keuzesessie)

Frustratie, ruzie, (pesten), emoties.... De klas is onrustig, er zijn groepjes die elkaar opjutten. Na de pauze is er altijd gedoe, emoties
lopen hoog op. Echt pesten is het meestal niet, maar het kost iedere keer zoveel tijd om de gemoederen weer te kalmeren. 
Heel wat kinderen vandaag zijn onveilig gehecht, leven in moeilijke situaties, zijn soms uit verbinding gegaan in de maatschappij...

Met Emotional Freedom Techniques kunnen we vastgelopen emoties weer weg werken op een heel eenvoudige manier die ook voor kinderen en jongeren heel makkelijk aan te leren is. 

EFT tapping is een eenvoudige, maar krachtige techniek die zich richt op het vrijmaken van blokkades door zachte klopbewegingen op specifieke punten van het lichaam te combineren met het uitspreken van bepaalde zinnen en woorden. Het is bewezen dat EFT tapping effectief is bij het verminderen van stress, angst, en andere negatieve emoties zoals faalangst, en het bevorderen van een gevoel van welzijn en emotionele balans. Ook is het effect groot als je het in groep kan doen. Het kan als 'check in' mooie resultaten opleveren. Ook bij kleuters kan deze techniek ingezet worden.

​Je krijgt inzichten en praktische tools om stress en angst bij leerlingen te verminderen, waardoor een positief leerklimaat ontstaat. Maar ook helpt deze techniek om eigen emoties te reguleren, jezelf te ontstressen, te bevrijden en minder lichamelijke klachten te ontwikkelen (hoofpijn, nekpijn..) op termijn. 

EFT versterkt veerkracht, veerkracht maakt emotioneel gezond

Lieve is teamtrekker diversiteit, DoorElkaar. Lieve voelt in haar werk de angst die ontstaat bij omgaan met diversiteit en gaat al enkele jaren op zoek om ook via die weg leraren te ondersteunen en uit de weerstand te halen. Angst, ook maatshappelijke angst kan ons verlammen. Er zijn heel wat mooie technieken die kunnen helpen. EFT is er een van.

Lieve behaalde het EFT getuigschrift na een jaaropleiding bij Karin Van Baelen. Lieve combineert diverse andere inzichten omtrent stressmanegement en traumaheling in deze workshop.

Doelgroep: basisonderwijs, leerondersteuners, iedereen met interesse in zelfzorg en heling....

 

Bio-tensegriteit: verbinding vanuit het lichaam geeft nieuwe mogelijkheden (Kris Melis) (keuzesessie)

Je lichaam is je geschiedenis. Alles wat je meemaakt laat archeologische sporen na. Je emotionele leven, je gewoonten, je persoonlijkheid; dit zijn niet enkel verhalen.  Ze zijn ook allemaal in je lichaam aanwezig als patronen. Als je met dit gegeven aan de slag gaat, kan je door observatie en training je lichaam leren om je te helpen bij het verwerken van prikkels en stressfactoren. In de trainingen leer je je lichaam kennen. Je leert de balans tussen spanning en ontspanning stimuleren.  Je gaat de samenwerking en verbinding in je lichaam versterken.  Daardoor wordt ook de verbinding met de buitenwereld makkelijker. We gaan niet te veel praten.  Uiteraard kan je vragen stellen en krijg je wat uitleg, maar we gaan vooral bewegen. De bewegingen zijn niet moeilijk.  Je hoeft er geen sportkledij voor aantrekken, maar je schoenen uitdoen of een platte schoen aantrekken is wel een goed idee. Voor de bewegingen halen we onze mosterd bij oude Chinese praktijken als taiji en qigong. Ook halen we inspiratie in moderne oefenvormen uit de fascia- en tensegriteitstraining. Deze training leert je om verbinding aan te gaan met leerlingen, maar ook om prikkels te verwerken en conflicten in perspectief te plaatsen.

Kris Melis, als leraar in het BSO (arbeidsfinaliteit) in Antwerpen sta ik al meer dan 20 jaar voor wat sommigen de moeilijkste leerlingen noemen.  Al een jaar of 10 train ik (samen met een groep)  op deze wel heel bijzondere manier.  

Doelgroep: basis onderwijs, secundair onderwijs

Stressmanagement (Elke Keersmaekers) (keuzesessie)

Het belang van stressregulatie en een gezond functionerend zenuwstelsel kan niet worden overschat als het gaat om het welzijn van een individu. Het zenuwstelsel speelt een cruciale rol bij het reguleren van verschillende lichaamsfuncties, waaronder de reactie op stress. Deze workshop over stressmanagement bevat zowel theoretische als praktische elementen om leerkrachten te helpen stress te begrijpen en effectieve strategieën te ontwikkelen om ermee om te gaan (zowel voor hun leerlingen als voor zichzelf). We geven een introductie tot stress, waarbij we stress kaderen in het zenuwstelsel met de daarbij horende fysiologische reacties. We bespreken mogelijke stressfactoren op school, maar ook buiten de schoolmuren, in het dagelijks leven. Er worden tools aangereikt om hiermee om te gaan.  Deze manieren om stress te reguleren kunnen helpen om rust te vinden, zowel thuis als in de klas.

Elke Keersmaekers is leerkracht klassieke talen in het secundair onderwijs, ze geeft les in het Sint-Pietersinstituut te Turnhout. Ze haalde de nationale media toen ze in september 2019 op haar school een keuzevak ‘life skills’ inrichtte en als gevolg van dit succes een boek schreef ‘Emotionele intelligentie voor jongeren’ dat in 2021 werd gepubliceerd en reeds werd herdrukt. Intussen is ze naast leerkracht ook jongerencoach. En op secundaire scholen geeft ze trainingen aan leerkrachten, workshops voor leerlingen en inspiratiesessies voor ouders van leerlingen over allerlei thema’s binnen ‘Emotionele intelligentie’.

Doelgroep: secundair onderwijs, leerondersteuners

Conflict en polarisering: van probleem naar leerkans (Maarten Van Alstein) (keuzesessie)

Leerkrachten worden regelmatig geconfronteerd met moeilijke situaties. Leerlingen doen een polariserende uitspraak, ze gaan in conflict of contesteren bepaalde leerstof. Hoe kunnen leerkrachten daar op een open en constructieve manier mee omgaan? Waarom is het belangrijk dat ze dat doen? In deze sessie bekijk je concrete actieschema’s, enkele theoretische inzichten en ga je in dialoog om ervaringen uit te wisselen en elkaar te inspireren om van conflict en polarisering een leerkans te maken.

Maarten Van Alstein is senior onderzoeker bij het Vlaams Vredesinstituut, een wetenschappelijke instelling bij het Vlaams Parlement. Maarten doet onderzoek naar polarisering en conflicttransformatie, geschiedenisonderwijs en vredespedagogie.

Doelgroep: Leerkrachten secundair onderwijs, Directies, Leerondersteuners, basisonderwijs

Op stap met jezelf: wat zegt het gedrag van je leerling over jezelf? (Carolien Van Oerle) (keuzesessie)

Ontdek hoe gedrag dat je lastig vindt bij de kinderen in je klas of op je school verandert door zelf in beweging te komen, door liefdevol naar jezelf te kijken.
Door grip te hebben op jezelf, krijg je grip op je omgeving: die drukke klas, het lastige gedrag van een leerling, een vragende collega, ouders waar je geen connectie mee voelt, ...
 
Tijdens deze workshop ontdek je hoe je rekening kan houden met wat je innerlijke kind in jezelf nodig heeft.
Als je dat zelf nog niet weet, is er altijd een kind rondom jou dat het zal tonen. 

Carolien is kleuterjuf en zorgleerkracht van opleiding

'Na een goeie 10 jaar in het onderwijs gestaan te hebben, werd ik mama (van ondertussen drie kinderen) waardoor heel mijn visie en kijk op opgroeiende kinderen, opvoeding en onderwijs veranderde. Nu ben ik coach en spiegelexpert en begeleid ik ouders en onderwijsmensen in hun proces, naar hun innerlijk kind. Kinderen zijn zo puur en hebben zo'n immense wijsheid in zich, ik maak mee helder wat jij als volwassene kan leren van je kind (of een kind in je buurt). '

Doelgroep: Leerkrachten lager onderwijs, secundair onderwijs, leerondersteuners, directie

Van afleiding naar focus in de klas (Elke Leemans) (keuzesessie)

Leerlingen zitten vaak te dromen tijdens de les, zijn afgeleid door hun gsm, sociale media, enz. Met enkele tips en tricks leren we hoe het brein hiervoor verantwoordelijk is. Door deze kennis, leren we hoe we onze leerlingen terug naar de focus kunnen brengen. Soms kan een kleine gerichte pauze-activiteit wonderen verrichten!

Elke Leemans, docent communicatie en psychologie bij HIVSET en trainer communicatie bij Vormingscentrum Hivset.

Doelgroep: leerkrachten secundair en lager onderwijs

Ook een vakleerkracht kan verbinden met z'n leerlingen. (Sien Verbeeck) (keuzesessie)

Verbinden met jezelf is essentieel om met goesting in de klas te staan. Maar hoe doe je dat concreet? En hoe kan je steeds opnieuw de verbinding met jezelf aangaan, in de drukte  van elke dag. Ook in het secundair onderwijs kan dat....
In deze workshop krijg je inzichten en maak je kennis met concrete tools:
° om de automatische piloot wat vaker uit te schakelen zodat we meer aansluiting vinden bij  onszelf en bij de mensen waarmee we werken.
° om stil te staan bij wat we aan het doen zijn en hoe we het aan het doen zijn.
° om uit te zoomen en uit je eigen overtuigingen/ergernissen te stappen. 
° om te mogen voelen wat we voelen
Allemaal, zodat je elke dag kan focussen op wat er voor jou het meest toe doet. 

Alles wat we in de workshop doen heeft zijn grond in de Acceptatie en Commitment Therapie. We oefenen concreet met ruimte maken voor wat is, stilstaan bij onszelf en te doen wat er voor ons toe doet. 

 
Sien is moeder van 2 adolescenten en een peuter. Sinds 2006 ondersteund ze gepassioneerd mensen die de context vormen van opgroeiende jongeren. Als schoolpsycholoog deed ze dit eerst binnen onderwijs. Sinds 2017 doet ze dit vanuit haar eigen praktijk De Queeste, waarin de focus blijft liggen op het ondersteunen van adolescenten en hun omgeving. Daarnaast geeft ze freelance trainingen in ACT (Acceptatie en Commitment Therapie) met een specialisatie in kinderen, jongeren en ouders.
 
Doelgroep: leerkrachten secundair onderwijs
Kwetsbaar leiderschap: het creëren van een brave space in je team (Griet Severeyns) (keuzesessie)

Als directie sta jij aan het roer. De stuurlui op je schip kijken soms verschillende richtingen uit. Hoe kunnen we zorgen voor een veilige omgeving? Hoe zorgen we ervoor dat elke stem een plek mag hebben met respect voor elkaar.
Kwetsbaar leiderschap gaat over leidinggeven in kwetsbaarheid; over veiligheid, empathie en ook echt leiderschap vanuit het hart en vol moed. Het creëren van een brave space komt ten goede voor iedereen. Het is een ruimte waarin verschillende stemmen naast elkaar mogen staan, waar duidelijke afspraken zijn en we met respect voor elkaar kunnen praten.

Griet Severeyns, vormingswerker team diversiteit - lector AP Hogeschool - auteur van In je blootje voor de klas, neemt je graag mee in het verhaal van kwetsbaar leiderschap. Haar missie is om een inclusieve en moedige omgeving te creëren voor iedereen.

Doelgroep: directies, leerkrachten die leiding geven

Jezelf ontsressen in 5 minuten, Live the connection VOLZET (keuzesessie)

Locatie

Campus Turnhout, Auditorium E002
Herentalsstraat 70
2300 Turnhout
Route

Duurtijd

1 dagen

Aantal deelnemers

Er kunnen 150 personen deelnemen.

Kostprijs

€90,00

Studenten krijgen 30% korting op vertoon van de studentenkaart.

Aanwezigheidsattest

Na de vorming ontvang je een attest van aanwezigheid.

Meer weten?

Contacteer Griet Severeyns op griet.severeyns@hivset.be.

Bijlagen

Op maat

Ben je op zoek naar een vorming zoals deze op maat van je team of organisatie? We bepalen samen de inhoud, de aanpak, het tijdstip en de locatie.

Lees meer over ons aanbod op maat en neem contact op om je ideeën samen te overlopen.

Ik schrijf me in

Wilt u meer informatie? Heeft u vragen?