De taal van moeilijk gedrag leren begrijpen en hanteren (SECUNDAIR ONDERWIJS) - HALVE DAG VOORMIDDAG

Heb je Katelijne al eens gehoord en wil je enkel wat workshops volgen? Dan schrijf je in via deze weg. 

  • Leren met het puberbrein: executieve functies en neurodiversiteit in de klaspraktijk: Tess Roggeman
  • Een klassenraad, een arena of vredesmissie: Inge Van Bogaert
  • Dillema's op school, probleemgedrag structureel benaderen: UCLL
  • Polarisatie in de klas: Maarten Van Alstein
  • Positieve vibe in je team: Elke Leemans

Ik schrijf me in

Doelgroepen

Onderwijs

Programma

Datum Titel
vr. 26 sep.
09:00 - 12:00
Leren met het puberbrein: executieve functies en neurodiversiteit in de klaspraktijk - Tess Roggeman (keuzesessie)

Waarom lijkt die ene leerling alles te vergeten? Waarom geraakt je les niet tot bij hen, zelfs al doe je alles “juist”? In deze interactieve workshop duiken we in het puberbrein en ontdekken we hoe executieve vaardigheden zoals plannen, aandacht houden en impulsen beheersen cruciaal zijn bij leren. Je krijgt een heldere kijk op wat pubers écht nodig hebben om tot leren te komen en wat jij vandaag al kan doen om dat te ondersteunen. Daarnaast verkennen we het concept neurodiversiteit: hoe kunnen we leerlingen met o.a. AD(H)D of ASS beter begrijpen én ondersteunen binnen de klascontext? De sessie biedt concrete werkvormen, tips en technieken die je meteen kan toepassen in jouw lespraktijk, met ruimte voor interactie en ervaringsuitwisseling.

Tess Roggeman heeft een eigen praktijk als leer- en onderwijscoach, met specifieke expertise in AD(H)D en hoogbegaafdheid. In haar rol biedt ze ondersteuning aan jongeren en volwassenen, evenals aan hun ouders. Bovendien werkt ze als pedagogisch begeleider bij de Pedagogische Cel van het Provinciaal onderwijs Antwerpen waar ze leerkrachten en directies van secundaire scholen adviseert in hun dagelijkse werking.

Dilemma's op school, probleemgedrag structureel benaderen - Leen Alaerts (keuzesessie)

In deze sessie gaan we op zoek naar de onderliggende redenen voor probleemgedrag bij jongeren. Heel wat jongeren haken af omdat ze school niet zinvol vinden of omdat ze zich niet thuis voelen op school. De workshop onderwijsdilemma’s legt concrete casussen uit scholen op tafel en laat vervolgens verschillende stemmen aan het woord. Zo worden verschillende perspectieven op thema’s als autoriteit, inclusie en het doel van een school belicht. Ook jij wordt uitgedaagd om je eigen visie en die van jouw school scherp te stellen.

Leen Alaerts, Lerarenopleider & praktijkonderzoeker UCLL

De klassenraad: arena of vredesmissie? Naar objectieve klassenraden met inzichten uit de sociale psychologie - Inge Van Bogaert (keuzesessie)

Deelnemen aan klassenraden op een objectieve manier, rekening houdend met de leerzorgnoden van leerlingen, is niet altijd eenvoudig. En zeker niet wanneer er sterke persoonlijkheden of persoonlijke agenda’s meespelen. 
Als leerkracht, leerlingenbegeleider of zorgcoördinator kan je het in zo’n context moeilijk hebben om je eigen professionele kijk en mening duidelijk te delen. In deze sessie belichten we, vanuit inzichten uit de sociale psychologie, hoe groepsdruk werkt en kan ontmijnd worden. Zo wordt de klassenraad datgene waarvoor het dient: een professioneel instrument voor optimale begeleiding van de leerlingen in de vorm van onderbouwde adviezen en beslissingen.

Inge Van Bogaert is een ervaren gedragswetenschapper en jongerencoach (hoogbegaafdheidspraktijk Mind@Domus), senior teacher en was jarenlang leerlingbegeleider in drie graden met doorstroomfinaliteit.

 

 

Ik volg twee korte workshops (keuzesessie)
09:00 - 10:30
Een positieve vibe in je team - Elke Leemans (keuzesessie)

Soms is het moeilijk om een vergadering goed van start te laten gaan, omdat collega’s nog wat willen ventileren over gebeurtenissen in de klas. Soms kom je de koffiekamer binnen, en merk je dat er een negatieve spiraal zit in de verhalen die verteld worden … Wil jij dit ook graag ombuigen? Er zijn enkele oefeningen of tussenkomsten mogelijk om de sfeer weer positief te krijgen. 
We gaan samen enkele omdenkoefeningen en ijsbrekers inoefenen om je vergadering of pauzemoment weer op het juiste positieve en groeigerichte spoor te krijgen! 

Tijdens onze 90 minuten durende workshop leren we samen de focus weer te leggen op dat wat onze job zo boeiend en plezant maakt. 

Elke Leemans, bachelor psychologie, heeft een grote interesse voor groeigericht denken en leren, en interculturele communicatie. Elke geeft voornamelijk communicatieve training in organisaties over uiteenlopende onderwerpen (communicatie, diversiteit, groeigericht denken en motivatie).

Ik volg een lange workshop (keuzesessie)
10:30 - 12:00
Conflict en polarisering: van probleem naar leerkans - Maarten van Alstein (keuzesessie)

Leerkrachten worden regelmatig geconfronteerd met moeilijke situaties. Leerlingen doen een polariserende uitspraak, ze gaan in conflict of contesteren bepaalde leerstof. Hoe kunnen leerkrachten daar op een open en constructieve manier mee omgaan? Waarom is het belangrijk dat ze dat doen? Aan de hand van concrete actieschema’s en enkele theoretische inzichten onderzoeken we hoe we van conflict en polarisering een leerkans kunnen maken. 

Maarten Van Alstein is historicus en vredesonderzoeker. Als senior onderzoeker bij het Vlaams Vredesinstituut, een wetenschappelijke instelling bij het Vlaams Parlement, doet Maarten onderzoek naar conflicttransformatie, geschiedenisonderwijs en vredespedagogie. In 2024 verscheen Geweld. Een geschiedenis van het moderne Europa (Ertsberg).

Ik volg een lange workshop (keuzesessie)

Locatie

Campus Turnhout, Auditorium E002
Herentalsstraat 70
2300 Turnhout
Route

Duurtijd

3 uren

Aantal deelnemers

Er kunnen 100 personen deelnemen.

Kostprijs

€45,00

Studenten krijgen 30% korting op vertoon van de studentenkaart.

Aanwezigheidsattest

Na de vorming ontvang je een attest van aanwezigheid.

Meer weten?

Contacteer Team Diversiteit op vormingscentrum-diversiteit@hivset.be.

Bijlagen

Op maat

Ben je op zoek naar een vorming zoals deze op maat van je team of organisatie? We bepalen samen de inhoud, de aanpak, het tijdstip en de locatie.

Lees meer over ons aanbod op maat en neem contact op om je ideeën samen te overlopen.

Ik schrijf me in

Wilt u meer informatie? Heeft u vragen?