Leerlingen vertonen soms moeilijk gedrag. Ze willen ons hiermee iets tonen. Niet altijd eenvoudig binnen een schoolse context. Wat kunnen we doen als leerkracht, als school?
Vele scholen geven aan met de handen in het haar te zitten wat betreft het gedrag van kinderen en jongeren. Straffen en uitsluiting is niet altijd het antwoord. En toch daagt het scholen en leerkrachten uit. Het maakt je machteloos of is dat niet nodig?
Laten we gaan voor hard/hart onderwijs: Onderwijs dat duidelijk is en tegelijkertijd warm en veilig voor elk kind. Hoe vertalen we dat naar de praktijk? Met deze studiedag hopen we jullie want antwoorden te geven om de taal van moeilijk gedrag beter te begrijpen alsook te hanteren!
Het is ook mogelijk om je in te schrijven voor één dagdeel.
Ben je werkzaam in het lager onderwijs en wil je enkel de voormiddag komen? Klik hier
Ben je werkzaam in het lager onderwijs en wil je enkel de namiddag komen? Klik hier
Wie inschrijft voor 1 juli 2025 maakt kans op een boekenpakket twv €50!
Indien je er niet de ganse dag bij kan zijn, bieden we ook de mogelijkheid aan om in te schrijven voor enkel de voor- of namiddag.
LAGER ONDERWIJS
- Studiedag - lager onderwijs - hele dag
- Studiedag - lager onderwijs - enkel voormiddag
- Studiedag - lager onderwijs - enkel namiddag
Aarzel niet om je in te schrijven!
Doelgroepen
Onderwijs
Programma
Datum | Titel |
---|---|
vr. 26 sep.
|
|
09:00 - 12:00
|
De taal van moeilijk gedrag leren begrijpen en hanteren - Katelijne Van Lommel
(keuzesessie)
Leerlingen die moeilijk gedrag stellen, communiceren met ons. Ze doen dit op een vreemde, soms zelfs grensoverschrijdende manier, maar ze praten met ons. We verdiepen ons dus maar beter in de Taal van Moeilijk Gedrag en focussen hierbij in het bijzonder op complexe uitdagingen, klassen en casussen. We gaan op zoek naar de universele spelregels van gedrag om preventief alsook curatief doordacht te werk te kunnen gaan. We integreren bestaande kaders (zoals 4-laden, Herstelgericht werken, Niewue Autoriteit,...) en kijken tegelijkertijd waar aanvullingen nodig zijn. Dit omdat heel wat van deze kaders ontegensprekelijk waardevolle elementen bevatten. Echter tonen ze zich meermaals voornamelijk werkzaam bij leerlingen die voldoende comfortabel ontwikkelen terwijl een toenemende groep leerlingen om een nog bredere kijk vraagt. Binnen deze zoektoch vertrekken we steeds vanuit zorg naar leerlingen én leerkrachten. Met als kompas datgene wat 'pedalogisch' is. Katelijne Van Lommel is kinder- en jeugdpsychologe. Door haar verankering in de kinderpsychiatrie, het buitengewoon, gewoon en hoger onderwijs kon ze zich uitgebreid specialiseren in de materie van moeilijk gedrag. |
12:00 - 12:45
|
Ik lunch mee (keuzesessie) |
12:45 - 14:30
|
Neurodivergentie in de klas: Eline Claeys
(keuzesessie)
Hoe geef je les in een klas vol unieke breinen? We staan stil bij hoe neurodiversiteit zich uit in leren, gedrag, prikkelverwerking en sociale interactie. Vanuit herkenbare situaties in de klas bouwen we bruggen tussen wat een kind laat zien en wat het eigenlijk nodig heeft. We reiken praktische en haalbare tools aan om zorgzaam, afgestemd en tegelijk realistisch om te gaan met de diversiteit in je klas. Verwacht geen kant-en-klare oplossingen, wel inzichten die je blik verruimen, je hart raken en je handen richting geven. Eline Claeys, praktijkgericht orthopedagoog met een neurodivers brein :). Bezielster van etiketjes_en_afgestemdopvoeden, auteur van Achtet het etiket en zorgcoordinator op een lagere school. |
Beeldvorming in het onderwijs - Fatmagül Dinc en Raïssa Peeters
(keuzesessie)
Beeldvorming is meerlagig en complex: beelden zijn namelijk nooit onschuldig. Ze beïnvloeden de manier waarop we naar kinderen kijken en vormen de basis voor hun zelfbeeld. Beeldvorming en onderwijs gaan hand in hand en leggen de fundamenten voor hoe kinderen zichzelf zien en hoe ze zich ontwikkelen. Maar hoe interageren deze twee op elkaar? Welk effect kan positieve of negatieve beeldvorming hebben op het kind? En hoe inclusief is de beeldvorming die we vandaag de dag gebruiken in het onderwijs? Deze vragen staan centraal in de workshop, waarbij we samen onderzoeken hoe we beeldvorming kunnen begrijpen, kritisch kunnen reflecteren en een inclusievere omgeving kunnen creëren. Fatmagül Dinc is beleidsmedewerker Media bij LEVL en Raïssa Peeters is beleidsmedewerker Beeldvorming. |
|
Ik kies een lange workshop (keuzesessie) | |
12:45 - 15:45
|
Leren met het puberbrein: executieve functies en neurodiversiteit in de klaspraktijk - Tess Roggeman
(keuzesessie)
Waarom lijkt die ene leerling alles te vergeten? Waarom geraakt je les niet tot bij hen, zelfs al doe je alles “juist”? In deze interactieve workshop duiken we in het puberbrein en ontdekken we hoe executieve vaardigheden zoals plannen, aandacht houden en impulsen beheersen cruciaal zijn bij leren. Je krijgt een heldere kijk op wat pubers écht nodig hebben om tot leren te komen en wat jij vandaag al kan doen om dat te ondersteunen. Daarnaast verkennen we het concept neurodiversiteit: hoe kunnen we leerlingen met o.a. AD(H)D of ASS beter begrijpen én ondersteunen binnen de klascontext? De sessie biedt concrete werkvormen, tips en technieken die je meteen kan toepassen in jouw lespraktijk, met ruimte voor interactie en ervaringsuitwisseling. Tess Roggeman heeft een eigen praktijk als leer- en onderwijscoach, met specifieke expertise in AD(H)D en hoogbegaafdheid. In haar rol biedt ze ondersteuning aan jongeren en volwassenen, evenals aan hun ouders. Bovendien werkt ze als pedagogisch begeleider bij de Pedagogische Cel van het Provinciaal onderwijs Antwerpen waar ze leerkrachten en directies van secundaire scholen adviseert in hun dagelijkse werking. |
De klassenraad: arena of vredesmissie? Naar objectieve klassenraden met inzichten uit de sociale psychologie - Inge Van Bogaert
(keuzesessie)
Deelnemen aan klassenraden op een objectieve manier, rekening houdend met de leerzorgnoden van leerlingen, is niet altijd eenvoudig. En zeker niet wanneer er sterke persoonlijkheden of persoonlijke agenda’s meespelen. Inge Van Bogaert is een ervaren gedragswetenschapper en jongerencoach (hoogbegaafdheidspraktijk Mind@Domus), senior teacher en was jarenlang leerlingbegeleider in drie graden met doorstroomfinaliteit. |
|
Ik kies twee workshop korte workshop (keuzesessie) | |
14:30 - 15:45
|
Positieve vibe in je team - Elke Leemans
(keuzesessie)
Soms is het moeilijk om een vergadering goed van start te laten gaan, omdat collega’s nog wat willen ventileren over gebeurtenissen in de klas. Soms kom je de koffiekamer binnen, en merk je dat er een negatieve spiraal zit in de verhalen die verteld worden … Wil jij dit ook graag ombuigen? Er zijn enkele oefeningen of tussenkomsten mogelijk om de sfeer weer positief te krijgen. |
Ik kies een lange workshop (keuzesessie) |
Locatie
Duurtijd
1 dagen
Aantal deelnemers
Er kunnen 120 personen deelnemen.
Kostprijs
€90,00
Studenten krijgen 30% korting op vertoon van de studentenkaart.
Aanwezigheidsattest
Na de vorming ontvang je een attest van aanwezigheid.
Meer weten?
Contacteer Team Diversiteit op vormingscentrum-diversiteit@hivset.be.
Bijlagen
Op maat
Ben je op zoek naar een vorming zoals deze op maat van je team of organisatie? We bepalen samen de inhoud, de aanpak, het tijdstip en de locatie.
Lees meer over ons aanbod op maat en neem contact op om je ideeën samen te overlopen.