De taal van moeilijk gedrag leren begrijpen en hanteren (LAGER ONDERWIJS) - HALVE DAG NAMIDDAG

Heb je Katelijne al eens gehoord en wil je enkel wat workshops volgen? Dan schrijf je in via deze weg.

  • Leren met het puberbrein: executieve functies en neurodiversiteit in de klaspraktijk: Tess Roggeman
  • Beeldvorming in het onderwijs: Levl
  • Leren met het puberbrein: executieve functies en neurodiversiteit in de klaspraktijk: Inge Van Bogaert
  • Neurodivergentie in de klas: Eline Claeys
  • Positieve vibe in je team: Elke Leemans

Ik schrijf me in

Doelgroepen

Onderwijs

Programma

Datum Titel
vr. 26 sep.
12:45 - 15:45
Leren met het puberbrein: executieve functies en neurodiversiteit in de klaspraktijk - Tess Roggeman (keuzesessie)

Waarom lijkt die ene leerling alles te vergeten? Waarom geraakt je les niet tot bij hen, zelfs al doe je alles “juist”? In deze interactieve workshop duiken we in het puberbrein en ontdekken we hoe executieve vaardigheden zoals plannen, aandacht houden en impulsen beheersen cruciaal zijn bij leren. Je krijgt een heldere kijk op wat pubers écht nodig hebben om tot leren te komen en wat jij vandaag al kan doen om dat te ondersteunen. Daarnaast verkennen we het concept neurodiversiteit: hoe kunnen we leerlingen met o.a. AD(H)D of ASS beter begrijpen én ondersteunen binnen de klascontext? De sessie biedt concrete werkvormen, tips en technieken die je meteen kan toepassen in jouw lespraktijk, met ruimte voor interactie en ervaringsuitwisseling.

Tess Roggeman heeft een eigen praktijk als leer- en onderwijscoach, met specifieke expertise in AD(H)D en hoogbegaafdheid. In haar rol biedt ze ondersteuning aan jongeren en volwassenen, evenals aan hun ouders. Bovendien werkt ze als pedagogisch begeleider bij de Pedagogische Cel van het Provinciaal onderwijs Antwerpen waar ze leerkrachten en directies van secundaire scholen adviseert in hun dagelijkse werking.

De klassenraad: arena of vredesmissie? Naar objectieve klassenraden met inzichten uit de sociale psychologie - Inge Van Bogaert (keuzesessie)

Deelnemen aan klassenraden op een objectieve manier, rekening houdend met de leerzorgnoden van leerlingen, is niet altijd eenvoudig. En zeker niet wanneer er sterke persoonlijkheden of persoonlijke agenda’s meespelen. 
Als leerkracht, leerlingenbegeleider of zorgcoördinator kan je het in zo’n context moeilijk hebben om je eigen professionele kijk en mening duidelijk te delen. In deze sessie belichten we, vanuit inzichten uit de sociale psychologie, hoe groepsdruk werkt en kan ontmijnd worden. Zo wordt de klassenraad datgene waarvoor het dient: een professioneel instrument voor optimale begeleiding van de leerlingen in de vorm van onderbouwde adviezen en beslissingen.

Inge Van Bogaert is een ervaren gedragswetenschapper en jongerencoach (hoogbegaafdheidspraktijk Mind@Domus), senior teacher en was jarenlang leerlingbegeleider in drie graden met doorstroomfinaliteit.

Ik volg twee korte workshops (keuzesessie)
12:45 - 14:30
Beeldvorming in het onderwijs - Fatmagül Dinc en Raïssa Peeters (keuzesessie)

Beeldvorming is meerlagig en complex: beelden zijn namelijk nooit onschuldig. Ze beïnvloeden de manier waarop we naar kinderen kijken en vormen de basis voor hun zelfbeeld. Beeldvorming en onderwijs gaan hand in hand en leggen de fundamenten voor hoe kinderen zichzelf zien en hoe ze zich ontwikkelen. Maar hoe interageren deze twee op elkaar? Welk effect kan positieve of negatieve beeldvorming hebben op het kind? En hoe inclusief is de beeldvorming die we vandaag de dag gebruiken in het onderwijs? Deze vragen staan centraal in de workshop, waarbij we samen onderzoeken hoe we beeldvorming kunnen begrijpen, kritisch kunnen reflecteren en een inclusievere omgeving kunnen creëren. 

Fatmagül Dinc is beleidsmedewerker Media bij LEVL en Raïssa Peeters is beleidsmedewerker Beeldvorming.

Neurodivergentie in de klas - Eline Claeys (keuzesessie)

Hoe geef je les in een klas vol unieke breinen?
Elke leerling komt met zijn eigen verhaal, tempo en manier van kijken naar de wereld. In deze vorming nemen we je mee in de leefwereld van neurodivergente kinderen, denk aan leerlingen met ADHD, ASS, dyslexie, DCD, TOS of hoogsensitiviteit en zoeken we samen hoe we hun talenten kunnen zien én hun noden kunnen dragen binnen de klas.

We staan stil bij hoe neurodiversiteit zich uit in leren, gedrag, prikkelverwerking en sociale interactie. Vanuit herkenbare situaties in de klas bouwen we bruggen tussen wat een kind laat zien en wat het eigenlijk nodig heeft. We reiken praktische en haalbare tools aan om zorgzaam, afgestemd en tegelijk realistisch om te gaan met de diversiteit in je klas.

Verwacht geen kant-en-klare oplossingen, wel inzichten die je blik verruimen, je hart raken en je handen richting geven.

Eline Claeys, praktijkgericht orthopedagoog met een neurodivers brein :). Bezielster van etiketjes_en_afgestemdopvoeden, auteur van Achtet het etiket en zorgcoordinator op een lagere school.

Ik volg een lange workshop (keuzesessie)
14:30 - 15:45
Een positieve vibe in je team - Elke Leemans (keuzesessie)

Soms is het moeilijk om een vergadering goed van start te laten gaan, omdat collega’s nog wat willen ventileren over gebeurtenissen in de klas. Soms kom je de koffiekamer binnen, en merk je dat er een negatieve spiraal zit in de verhalen die verteld worden … Wil jij dit ook graag ombuigen? Er zijn enkele oefeningen of tussenkomsten mogelijk om de sfeer weer positief te krijgen. 
We gaan samen enkele omdenkoefeningen en ijsbrekers inoefenen om je vergadering of pauzemoment weer op het juiste positieve en groeigerichte spoor te krijgen! 

Tijdens onze 90 minuten durende workshop leren we samen de focus weer te leggen op dat wat onze job zo boeiend en plezant maakt. 

Elke Leemans, bachelor psychologie, heeft een grote interesse voor groeigericht denken en leren, en interculturele communicatie. Elke geeft voornamelijk communicatieve training in organisaties over uiteenlopende onderwerpen (communicatie, diversiteit, groeigericht denken en motivatie).

Ik volg een lange workshop (keuzesessie)

Locatie

Campus Turnhout, Auditorium E002
Herentalsstraat 70
2300 Turnhout
Route

Duurtijd

3 uren

Aantal deelnemers

Er kunnen 100 personen deelnemen.

Kostprijs

€45,00

Studenten krijgen 30% korting op vertoon van de studentenkaart.

Aanwezigheidsattest

Na de vorming ontvang je een attest van aanwezigheid.

Meer weten?

Contacteer Team Diversiteit op vormingscentrum-diversiteit@hivset.be.

Bijlagen

Op maat

Ben je op zoek naar een vorming zoals deze op maat van je team of organisatie? We bepalen samen de inhoud, de aanpak, het tijdstip en de locatie.

Lees meer over ons aanbod op maat en neem contact op om je ideeën samen te overlopen.

Ik schrijf me in

Wilt u meer informatie? Heeft u vragen?