Doorbraak van hybride vormen van leren

(Nadine Maes, teamtrekker Chronische Zorg)

Nadine: Wat betekent de coronacrisis concreet voor het verloop van de opleiding.

Na weerstand, ongeloof, wandelingen om na te denken, veel opzoekwerk en oefenen was het voor mij snel duidelijk dat er geen andere keuze was, dan trachten de mogelijkheid te geven dat cursisten hun opleiding dit schooljaar afwerken op diverse manieren.

Tot mijn grote geluk hadden de gastdocenten ook dit gevoel. En met angst voor het onbekende zijn we aan de slag gegaan. Dit in 3 opleidingen (diabetes, hygiëne en GGZ). We oefenden samen om te bekijken wat de mogelijkheden zijn van het online gebeuren en wat de beste mogelijkheden zijn in het  overbrengen van leerstof. Al snel kenden we de basis en besloten we de sprong te wagen.

Ook bij de cursisten was er ongerustheid over het online gebeuren. Om ervoor te zorgen om in deze tijden geen extra stress te bezorgen, zijn we gegaan voor een zeer laagdrempelig aanbod. Als de cursisten met weinig ICT kennis starten , dan mag dit geen hinderpaal betekenen in het volgen van een opleiding. Dan moet het proces naar online lessen voor hen zo eenvoudig en duidelijk  mogelijk  aangeboden worden.

Dit was nodig. Al snel kwamen de eerste vragen en problemen. Cursisten gaven aan dat ze doordat de kinderen thuisonderwijs kregen, zij op het aangegeven moment niet over een computer konden beschikken. Anderen gaven aan dat ze door  de drukte op het werk door Covid-19 plots wel moesten werken. Voor mij was het duidelijk dat het er nu op aan kwam hiermee zo flexibel mogelijk om te gaan.  Voor elk probleem tracht ik met behulp van het team een oplossing te vinden.

Enkele initiatieven die er werden genomen:

  • Oefensessies georganiseerd voor iedereen.
  • Een mail met een rechtstreekse link naar de online les wordt bezorgd. Dus geen zoektocht om in te loggen.
  • Met toestemming van de docent worden de online lessen opgenomen. Zo kunnen de cursisten die niet aanwezig konden zijn de les nog later bekijken of indien gewenst herbekijken.
  • Organiseren van online vragen momenten met docenten, indien gewenst. Ook dit wordt opgenomen en doorgestuurd naar de klas. Ook in de klas is het vragen moment een meerwaarde voor iedereen.
  • Het bezorgen van vragen via opleidingsverantwoordelijke aan docenten.

Het is fijn om op deze manier de betrokkenheid die wij sterk uitdragen in onze visie te tonen aan onze cursisten. Wij blijven op de eerste plaats inzetten op contactonderwijs. Maar indien nodig zijn we klaar om dit op een ander manier aan te bieden. Kwaliteitsvolle vormingen ,vernieuwend, betrokken, verbindend en no nonsense zijn niet voor niets de kernwaarden van ons vormingscentrum.

Ik hoop ik dat erin geslaagd ben de drempel  om een opleiding te volgen, met eventueel afstandsonderwijs, te verlagen. Bij vragen aarzel dus niet om ons te contacteren. Wij helpen je graag verder.